І. ЗМІНИ ДО ЗАКОНОДАВСТВА ПРО РЕКЛАМУ
31 березня 2023 року вступили в силу зміни до Закону України «Про рекламу», які внесені Законом України «Про медіа» від 13.12.2022 № 2849-ІХ.
Зокрема, набувають чинності зміни до статті 22 Закону України “Про рекламу”, відповідно до яких обмеження та заборони, що раніше стосувалися виключно реклами тютюнових виробів, реклами знаків для товарів і послуг, інших об’єктів, права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, наразі також розповсюджуються на рекламу предметів, пов’язаних із вживанням тютюнових виробів, рекламу трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та на рекламу знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються вказані товари.
На сьогодні заборонено у сфері рекламування зазначених видів товару:
у будь-яких аудіовізуальних медіа незалежно від технології їх розповсюдження, а також в онлайн-медіа, на перших і останніх сторінках друкованих медіа, в усіх друкованих медіа для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих медіа;
у наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, літературно-художніх виданнях, виданнях для дітей та юнацтва, виданнях для організації дозвілля та відпочинку, спорту та інших виданнях, у тому числі в усіх друкованих медіа;
засобами внутрішньої реклами;
на транспорті;
за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння за умови, що на такі заходи допускаються лише працівники підприємств, які мають ліцензію на оптову торгівлю тютюновими виробами, предметами, пов’язаними з їх вживанням, трав’яними виробами для куріння, електронними сигаретами, заправними контейнерами, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння або виробництво тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння);
засобами зовнішньої реклами;
у місцях проведення масових заходів політичного, освітнього, релігійного, спортивного характеру (спортивних заходів та спортивних змагань) та розважальних заходів, призначених для неповнолітніх осіб;
у мережі Інтернет, крім веб-сайтів, призначених для повнолітніх осіб, обов’язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів.
Крім того, із 31.03.2023 реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої забороняється із 06 до 23 години не тільки на радіо та телебаченні, в і у будь-яких аудіовізуальних медіа незалежно від технології їх розповсюдження.
Також внесено зміни до положень Закону України «Про рекламу», які стосуються термінології, загальних вимог до реклами, політичної та соціальної реклами, реклами азартних ігор, фінансових інструментів, ринків капіталу та організованих товарних ринків тощо.
ІІ. ЗМІНИ У СФЕРІ АНТИТЮТЮНОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА
Набув чинності наказ Міністерства охорони здоров’я України від 17.03.2023 № 522 «Про затвердження Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення на період воєнного стану», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.04.2023 за № 561/39617, відповідно до якого дано доручення (наказано) Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів забезпечити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення на період воєнного стану з підстав, визначених Переліком.
Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період дії воєнного стану:
Подання суб’єктом господарювання письмової заяви до Держпродспоживслужби або головних управлінь Держпродспоживслужби в областях та в місті Києві про здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
Доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання стосовно дотримання вимог законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини та забезпечення безпеки держави;
Звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).